Thursday, December 01, 2005

Προσωπικά Δεδομένα - Έλεγχος

Στην πρώτη μου ουσιαστικά καταχώρηση θα σας περιγράψω δυο περιστατικά που μου συνέβησαν μέσα στον τελευταίο μήνα και αφορούν το κατά πόσο τα προσωπικά μας δεδομένα είναι ασφαλή, αλλά και το βαθμό στον οποίο είμαστε πραγματικά ελέυθεροι.

Πάνω κάτω όλοι έχουμε έρθει σε επαφή με την ιδέα ότι στη σύγχρονη εποχή, την εποχή της ηλεκτρονικής - τεχνολογίας, τα πάντα διακινούνται με μεγάλη ευκολία ή ότι ακόμα είμαστε και σε συνεχή παρακολούθηση. Με μαγικό τρόπο όμως αυτό δεν μας αγανακτεί καθόλου. Γιατί;

1. διότι πολύ απλά τα πάντα γίνονται αρκετά διακριτικά (?)
2. διότι με τον συνεχή βομβαρδισμό πληροφοριών που δεχόμαστε καθημερινά έχουμε χάσει τη δυνατότητα εστίασης σε συγκεκριμένα σημαντικά θέματα.
3. διότι απασχολούμε τον εγκέφαλό μας με τη σωρεία καθημερινών προβλημάτων που παρουσιάζονται ακόμα κι εκ του μη όντος (γιατί έτσι μας έχουν εκπαιδεύσει...)
4. διότι έχουμε γίνει αδιάφοροι... έχουμε προσαρμοστεί όπως τα άλογα με τις μύγες.

Και μετά από την κουραστική μου πιθανότατα εισαγωγή ας σας περιγράψω τι μου συνέβη:

Περιστατικό πρώτο (μέσα Νοεμβρίου):

Δέχομαι τηλέφωνο από μια γλυκιά φωνούλα που με αποκαλεί με το πλήρες όνομά μου. Στην ερώτησή μου ποια είναι με ενημερώνει ότι είναι τηλεφωνήτρια της Vodafone και ότι έχει να μου προσφέρει ένα οικονομικό πακέτο για φοιτητές.

Καταιγισμός ερωτήσεων στο μυαλό μου:

1. Πώς γνώριζε το όνομά μου;
2. Πώς γνώριζε την ιδιότητά μου;
3. Το σταθερό μου δεν είναι καταχωρημένο στο όνομά μου αλλά στο πατρικό (!!!) όνομα της μητέρας μου.
4. Το κινητό μου δεν είναι δικό μου αλλά της (πρώην?) κοπέλας μου και φαίνεται στο όνομά της.
5. Ο αριθμός του κινητού μου είναι καινούριος, δεν έχει δοθεί σε πολλά άτομα αφού το χρησιμοποιώ από το Σεπτέμβριο μόλις, δεν τον έχω δώσει σε τράπεζες ή δημόσιες εταιρείες, ούτε στο πανεπιστήμιο. Το έχουν καμμιά εικοσαριά φίλοι μου και ΝΑΙ ! το καινούριο γυμναστήριό μου.

Φυσικά οι ερωτήσεις μου για το πώς είναι δυνατό να γνωρίζουν ποιος είμαι και που να με βρουν δεν βρήκαν απάντηση και έτσι έκλεισα ευγενικά αλλά με μπόλικη οργή και προβληματισμό το τηλέφωνο.

Αν δεχτούμε ότι το τηλέφωνο δε διέρευσε από κάποιον εκ των φίλων μου τότε η μοναδική πηγή διακίνησης των συγκεκριμένων προσωπικών δεδομένων δεν είναι παρά το γυμναστήριό μου (το καινούριο και κοινό με ένα άλλο μέλος της παρέας). Σίγουρα κάποιος από τους ιδιοκτήτες ή τις γραμματείς του γυμναστηρίου μοιράζει τα τηλέφωνά μας και τα στοιχεία μας από δω κι από κει...

Περιστατικό Δεύτερο (1η Δεκεμβρίου)

Δέχομαι μήνυμα στο κινητό «μου» από την «εταιρεία» του μέλους της παρέας μας με το κοινό γυμναστήριο. Ομολογώ ότι μου πέρασε από το μυαλό ότι από κάποιο εταιρικό τηλέφωνο μου έστελνε μήνυμα παρά το γεγονός ότι ποτέ δεν έχω λάβει μήνυμα στο κινητό από το συγκεκριμένο άτομο... Και εδώ έρχεται να πέσει η δεύτερη ΒΟΜΒΑ.

Το μήνυμα «με» ενημέρωνε για κάποια προσφορά της συγκεκριμένης εταιρείας. ΑΛΛΑ με ποιο όνομα με αποκαλούσε???????????????????????? Με το όνομα του ιδιοκτήτη!!!!!!!!!! του διαμερίσματος το οποίο νοικιάζω!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Τι σημαίνει αυτό για εσάς?????????

Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει πρόσβαση στον εντοπισμό της ακριβούς θέσης ενός οποιουδήποτε ατόμου που κατέχει κινητό!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Άρα έχει επίσημη (παράνομη) ή και εντελώς ανεπίσημη (ακόμα πιο παράνομη) «συνεργασία» με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μου. Και όχι μόνο. Είναι σε θέση να εντοπίσει το ακριβές στίγμα της θέσης μου. Όχι μόνο συντεταγμένες, αλλά και τον όροφο!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Διαφορετικά πώς θα μπορούσε με βαβαιότητα να στείλει το συγκεκριμένο μήνυμα στον σωστό ιδιοκτήτη του διαμερίσματος (35τμ) ???

Σύνοψις

Διακίνηση προσωπικών δεδομένων, εντοπισμός μας μέσω κινητού, λάδωμα οποιουδήποτε και για οτιδήποτε αρκεί να υπάρχουν οικονομικά οφέλη και έλεγχος.


Άντε τώρα να μην πιστέψω εγώ ότι αν αυτά τα πολύ απλά γίνονται τόσο εύκολα και από τους πολλούς πλέον, τι θα μπορούσε να κάνει κάποιος αρκετά εξειδικευμένος σε τέτοιες «αποστολές». Δεν μιλώ για απλές υποκλοπές αλλά για κανονική παρακολούθηση. Είναι σαν να ζούμε σε διαφανή σπίτια σε κοινή θέα. Καμμιά ηχομόνωση – καμμιά προστασία. Αρχίστε να το πιστεύετε. Το Big Brother είναι γεγονός. Και ό,τι λέτε και ό,τι κάνετε να είστε σίγουροι ότι το γνωρίζουν. Αρκεί να μην τους ενοχλήσετε... και δεν διατρέχετε κανέναν κίνδυνο. Διαφορετικά είτε τώρα είτε την οποιαδήποτε στιγμή είναι έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν τις καθημερινές σου εμπειρίες – πράξεις – σκέψεις και ΟΧΙ απαραίτητα για να σε καταστρέψουν αν τους πας κόντρα, ΑΛΛΑ απλά για να σε έχουν υπό τον ΕΛΕΓΧΟ τους.

Και αν αυτά σας φαίνονται υπερβολικά σκεφτείτε πώς ελέγχονται οι απανταχού πολιτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες...

Η συμβουλή μου;
Ας σταματήσουμε να κουνάμε απλά την ουρά μας. Ας τρέξουμε...

12 Comments:

Blogger Thrass said...

Kαι τα δύο που λες μου μοιάζουν για απλή διασταύρωση στοιχείων από βάσεις δεδομένων. Φυσικά δεν είμαι σε θέση να ξέρω αν τρέχει τίποτα το πιο ανησυχητικό.
Δεν έχω ουδεμία αμφιβολία ότι στην Ελλάδα υπάρχουν κρυφά συστήματα παρακολούθησης, αλλά προφανώς δεν μπορεί να μαζεύουν (και να αποθηκεύουν) συνέχεια δεδομένα για όλους, χρειάζεται trigger για να γίνουν όλα αυτά.

Θύμησέ μου να σου πω ιστορίες πάνω στο θέμα, που όμως δε θέλω να τις γράψω online.

Fri Dec 02, 09:28:00 AM 2005  
Blogger Thrass said...

... κι επιπλέον, δε νομίζω ότι τα πράγματα είναι τόσο τραγικά με την παρακολούθηση, εκτός αν ανήκουμε σε τρομοκρατικές οργανώσεις.

Fri Dec 02, 09:32:00 AM 2005  
Blogger Anoobis said...

Ακριβώς. Εκτός αν θεωρούμε "προσωπική ελευθερία" το να λεμε "αύριο στις 8 θα βάλω βόμβα στη Βουλή" και να μη μας κυνηγήσουν...

Fri Dec 02, 12:59:00 PM 2005  
Anonymous guerocanelo said...

Είχα βρει κάπου μια αίτηση για τα προσωπικά δεδομένα. Η διεύθυνση είναι αυτή: http://users.ntua.gr/soulman/aithsh.doc

Τώρα αν έχει αποτέλεσμα θα σε γελάσω...

Fri Dec 02, 09:12:00 PM 2005  
Blogger diafanos said...

guerocanelo> Αυτό μου θυμίζει τα spam mail που που αναφέρουν ότι "αν δε θέλετε να συνεχίσετε να λαμβάνετε mail από εμάς κάντε κλίκ εδώ για να διαγραφείτε από τους καταλόγους μας" και το μόνο που καταφέρνεις να πετύχεις αν όντως κάνεις κλικ είναι να επαληθεύσεις για αυτούς ότι η ηλεκτρονική σου διεύθυνση ισχύει - εξασφαλίζοντας έτσι περισσότερο spam:)

Fri Dec 02, 09:17:00 PM 2005  
Blogger Rodia said...

Για πείτε μου, υπάρχει κάποια διαφορά αν το κινητό είναι με σύνδεση ή κάρτα;
Για την ώρα, μονάχα τηλεφωνήματα απο τον ΟΤΕ (διαφημιστικά, στο σταθερό) λαβαίνω.

Sat Dec 03, 06:51:00 PM 2005  
Anonymous progvamp said...

Λοιπόν, αυτό με την παρακολούθηση που μπορεί να γίνεται μέσω κινητών, εγώ το πιστεύω. Μια φορά μού'χε τύχει να πάρω τηλέφωνο τη μητέρα μου στο κινητό της, από το κινητό μου (ένα το κρατούμενο, κλήση από κινητό σε κινητό) και ενώ εκείνη ΔΕΝ το σήκωσε και αυτό ήταν σίγουρο γιατί μετά είδα ότι η κλήση μου είχε καταχωρηθεί στις αναπάντητες, εγώ μπορούσα να ακούω όλη τη συνομιλία που έκανε στον χώρο που βρισκόταν!!! Ακουσα τη φωνή της, τις ακριβείς κουβέντες της και τις κουβέντες όσων ήταν κοντά στο κινητό, και μετά όταν της είπα τι άκουσα, μου είπε ότι όντως αυτή ήταν η συνομιλία που έκανε εκείνη τη στιγμή που τηλεφώνησα, μόνο που δεν άκουσε την κλήση και δεν απάντησε.
Μετά από λίγα δευτερόλεπτα, "έπεσε" η γραμμή.

Δεν το έψαξα με την εταιρία, αλλά μετά κι από αυτά που λέει ο φίλος στη δημοσίευσή του, πιστεύω ότι έχει να κάνει με τα συστήματα που διαθέτουν και χρησιμοποιούν οι εταιρίες τηλεφωνίας και που καμιά φορά μπορεί και να παθαίνουν κάποια εμπλοκή.

Sun Dec 04, 06:56:00 PM 2005  
Anonymous void said...

Tis pithanotites na anoixe i idia tin grammi kata lathos kai i anapantiti na anike se kapoion allon pou pires kapoia alli stigmi kai na tin perases gia diki sou, i na pires 2 fores kai na mi to thimasai (ti mia fora san anapantiti, tin alli to anoixe i mitera katalathos) to theoreis apithano?

Mon Dec 05, 09:01:00 AM 2005  
Blogger Rodia said...

Ενα σχετικό άρθρο της χθεσινής ΚΕ:

Δεδομένα, πουλημένα!

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Του ΚΩΣΤΑ ΜΟΣΧΟΝΑ

Μετά το «μεγάλο αδελφό» τώρα έχουμε και τα 25 μικρά «αδελφάκια».

Οι υπουργοί Δικαιοσύνης της Ε.Ε. συμφώνησαν την Παρασκευή το βράδυ στην οδηγία που προβλέπει την παρακολούθηση τηλεφωνικών συνδιαλέξεων και ηλεκτρονικών επικοινωνιών (Ιντερνετ) των ευρωπαίων πολιτών και την αποθήκευσή τους από τις αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες και από τους οργανισμούς τηλεπικοινωνιών.

Επιπλέον, οι οργανισμοί αυτοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα προσωπικά δεδομένα «για εμπορικούς σκοπούς» και όλα αυτά στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας.

*Βάσει της οδηγίας, οι αρμόδιοι οργανισμοί τηλεπικοινωνιών θα μπορούν να καταγράφουν και να διατηρούν για χρονικό διάστημα μεταξύ 6-24 μηνών τις τηλεφωνικές συνδιαλέξεις από κινητό και σταθερό τηλέφωνο, τα μηνύματα (SMS) των Ευρωπαίων και τις επικοινωνίες μέσω Ιντερνετ (e-mail, περιήγηση σε ιστοσελίδες).

Τα διατηρούμενα στοιχεία θα αφορούν κυρίως τον αποστολέα, τον παραλήπτη, την ώρα επικοινωνίας, τη διάρκεια και τον τόπο. Πλήρες φακέλωμα δηλαδή.

Τα δεδομένα αυτά θα είναι στη διάθεση όχι μόνο όλων των εθνικών διωκτικών αρχών αλλά και των αρχών των άλλων κρατών-μελών (αστυνομία, αντιτρομοκρατικές ομάδες, μυστικές υπηρεσίες κ.λπ.), αλλά και τρίτων χωρών (βλέπε ΗΠΑ).

*Προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα του κόστους παρακολούθησης, για το οποίο διαμαρτυρήθηκαν οι οργανισμοί τηλεπικοινωνιών, η οδηγία λοιπόν επιτρέπει στις επιχειρήσεις που θα αναλάβουν το έργο να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα των πολιτών για εμπορικούς σκοπούς. Ετσι, λοιπόν, ο ΟΤΕ θα έχει το δικαίωμα πώλησης των δεδομένων σε μια γερμανική ή βρετανική εταιρεία για μάρκετινγκ κ.λπ. Με τη λύση αυτή θα καλυφθεί ένα μέρος του κόστους υποδομής και το άλλο θα επιβαρύνει τα κράτη-μέλη.

Αφήνει, όμως, στη διακριτική ευχέρεια των κρατών-μελών τη θέσπιση νομοθεσίας για το χρόνο διατήρησης των δεδομένων. Επίσης, κάθε κράτος θα έχει το δικαίωμα να προσδιορίσει τον κατάλογο των σοβαρών εγκλημάτων για τα οποία θα επιτρέπεται η χρησιμοποίηση των στοιχείων και θα θεσπίσει με εθνική νομοθεσία τις εγγυήσεις για τη χρήση των δεδομένων.

Ελαστικά μέτρα!

Τα μέτρα αυτά θεωρήθηκαν ελαστικά από ορισμένα κράτη-μέλη, τα οποία κατηγόρησαν τη βρετανική προεδρία ότι έβαλε «νερό στο κρασί» της. Πρόκειται κυρίως για τα σκανδιναβικά και την Ιρλανδία, τη Σλοβακία και τη Σλοβενία. Μάλιστα οι τρεις τελευταίες καταψήφισαν την οδηγία, την οποία θεώρησαν υπερβολικά επιεική, ενώ η Πολωνία ζητούσε να διατηρούνται τα δεδομένα για 35 χρόνια (!).

*Για τον Αν. Παπαληγούρα, η οδηγία βελτιώθηκε κάπως σε σχέση με την αρχική της μορφή προς την κατεύθυνση της μεγαλύτερης προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών. Αλλωστε, όπως είπε, η διαδικασία της ειδικής πλειοψηφίας για τη λήψη απόφασης δεν αφήνει πολλά περιθώρια κινήσεων, όταν μάλιστα η πλειοψηφία τάσσεται υπέρ της. Για τον υπουργό, οι διατάξεις της οδηγίας δεν έρχονται σε αντίθεση με το σύνταγμα της χώρας.

Από την πλευρά της προεδρίας, ο βρετανός υπουργός Τσαρλς Κλαρκ δεν έκρυβε την ικανοποίησή του για τη συμφωνία.

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 04/12/2005

Copyright © 2004 Χ. Κ. Τεγόπουλος Εκδόσεις Α.Ε.

http://www.enet.gr/online/online_hprint.jsp?q=%F0%E1%F1%E1%EA%EF%EB%EF%F5%E8%E7%F3%E7&a=&id=10262712

Mon Dec 05, 05:58:00 PM 2005  
Blogger ggl said...

This comment has been removed by a blog administrator.

Tue Dec 06, 02:48:00 PM 2005  
Blogger ggl said...

Νεοφιλελεύθερός ολοκληρωτισμός, λίγο αντιφατικό ακούγεται, αλλά τι να κάνουμε; Μήπως η λύση δεν είναι να τρέξουμε, αγαπητέ postman, αλλά να τους τρέξουμε; Αλλά μέχρι τότε ας συνεχίσουμε να βελάζουμε γκρινιάρικα και να μηρυκάζουμε ότι μας προσφέρουν. Άντε, Μπεεέε και σε σας.

Tue Dec 06, 05:35:00 PM 2005  
Anonymous Anonymous said...

apo oti ehw akousei to gymnasthrio sou pou les ki esi pi8anotata poulisse ti lista me ta stoiheia twn pelatwn....einai ki afto mia pigi esodwn!!

Sat Dec 17, 01:08:00 AM 2005  

Post a Comment

<< Home