Αντί απολογίας.
Ο σοφός είπε ότι σαν δημοσιοποιηθεί ένα κείμενο αποκτά δική του υπόσταση, δική του ερμηνευτική δυναμική. Οι ερμηνείες που θα αποδοθούν στο κείμενο μπορεί να είναι διαφορετικής κατεύθυνσης από ότι θα επιθυμούσε ο γράφων. Ο μαθητής ένευσε το κεφάλι σε ένδειξη κατανόησης. Ο σοφός, όμως, διέκρινε στα μάτια του μαθητή την έλλειψη βάθους στη συγκατάνευση και προσέθεσε.
«Ακόμα και όταν θα νομίζεις ότι ο λόγος σου είναι περιστοιχισμένος από τείχος, να θυμάσαι ότι πάντα υπάρχει μια κερκόπορτα απ’ όπου θα σε χτυπήσει η ερμηνευτική.»
Ως συνήθως ο μαθητής έπρεπε να μάθει δια του ραπίσματος της βίωσης του σφάλματος για να κατανοήσει το βάθος της σοφίας του δασκάλου του, αλλά ίσως όχι ακόμα και της ίδιας της διδαχής.
Labels: self
11 Comments:
[ένα κείμενο αποκτά δική του υπόσταση, δική του ερμηνευτική δυναμική]
Μου θυμίζει Umberto Eco. Ίσως να έχει πει κι αυτός κάτι παρόμοιο. ;-)
Tero
Tero
Όχι, ο σοφός δεν ήταν ο Umberto Eco, αν και δεν αποκλείεται να το ξεσήκωσε υποσυνείδητα από αυτόν ή απλώς να σκέφτηκε το ίδιο ανεξάρτητα. Είμαι σίγουρος ότι ο σοφός αν ήταν να κάνει αναφορά σε λεγόμενα άλλου θα έλεγε και το όνομα του. Ποιος ξέρει όμως; Όταν τον συναντήσω θα τον ρωτήσω. ;-)
Δεύτερη φορά που την παθαίνεις, GGL. Βάζε κανένα υστερόγραφο να εξηγείς ποιά είναι η κατάσταση...
Αν δεν το θυμόσαστε ή αν δεν το γνωρίζουν όλοι οι αναγνώστες του κειμένου, οι σκέψεις αυτές είναι γνωστές και ως "σημειολογία" (το σημαίνον και το σημαινόμενο κλπκλπ). Η σημειολογία δε τις περισσότερες φορές πάει αγκαζέ με τη γλωσσολογία. Εξού και η ατάκα του Tero ότι του θυμίζει Umberto Eco. Και φυσικά όλες αυτές οι φιλοσοφικές ερμηνείες, δεν σταματάνε στον γραπτό λόγο, αλλά επεκτείνονται σχεδόν σε κάθε τι, υλικό και μη.
-ελπίζω να μην έγινα patronising :P-
Tεσπά, μπορεί η ορολογία που χρησιμοποιείται στη φιλοσοφία να είναι ελαφρώς μπερδευτική, μα η ουσία της σκέψης αυτής κατ'εμέ είναι σωστή.
Thrass
Το να βάζω Υ.Γ.: «Παρακαλώ μη σχολιάσετε» για κάποιον ανόητο λόγο δε μου αρέσει. Μάλλον θα προσπαθήσω να ακολουθήσω τη συμβουλή του σοφού και θα προσέχω περισσότερο τι δημοσιεύω.
Evee
Το κομμάτι
«Η σημειολογία δε τις περισσότερες φορές πάει αγκαζέ με τη γλωσσολογία. Εξού και η ατάκα του Tero ότι του θυμίζει Umberto Eco.»
δεν το κατάλαβα. Δεν έχω διαβάσει Eco και υποθέτω ότι εκεί είναι το κλειδί που χαζεύω το κομμάτι επί ένα πεντάλεπτο. Please become patronizing and explain it to me.
«Ακόμα και όταν θα νομίζεις ότι ο λόγος σου είναι περιστοιχισμένος από τείχος, να θυμάσαι ότι πάντα υπάρχει μια κερκόπορτα απ’ όπου θα σε χτυπήσει η ερμηνευτική.»
Δε ξέρω αν τα εισαγωγικά περικλείουν τα λόγια του Umberto Eco αλλά μου φαίνεται υπερβολική η έκφραση "χτυπήσει". Ολη η γοητεία των βιβλίων για μένα, συνίσταται ακριβώς σε αυτή την "κερκόπορτα".
Δεν είναι πολύ εγωίστικό από μέρους ενός συγγραφέα να θέλει να με "περισ-τοιχίσει"- μέσα στο μυαλό του, στερώντας μου τη διαφυγή προς δικούς μου δρόμους που θα περνούσαν βέβαια πρώτα από τους δικούς του; Θα πάθαινα ασφυξία μέσα σε κάτι τόσο κλειστό σα διδαχή...:)
Υγ το έγραψα 2 φορές γιατί το πρώτο εξαφανίστηκε...
dianathenes
Καταρχήν ως προς το φιλολογικό μέρος, ναι έχεις δίκιο «το περιστοιχισμένος από τείχος» είναι πλεονασμός, απλά αφέθηκε για να δοθεί έμφαση στην επιθυμία για οχύρωση, για τον ίδιο λόγο επέλεξα και την λέξη «χτυπήσει» για να τονίσω την άρση της οχύρωσης. Όχι τα εισαγωγικά δεν περικλείουν τα λόγια του Εκο, απλά δίνουν έμφαση, δείχνουν τον πυρήνα του κειμένου.
Δεν ξέρω αν είναι εγωιστικό ή όχι να θες να υπάρχει μια συγκεκριμένη ερμηνευτική στα κείμενά σου. Προσωπικά μερικές φορές προτιμώ όταν γράψω κάτι να μην ακούσω μετά τον αντίχτυπο που έχει στους υπόλοιπους ή θέλω τον αντίκτυπο που έχει μόνο σε ορισμένους. Βλέπεις δε γράφουμε όλοι για τον ίδιο λόγο. Σημειώνω για να μην παρερμηνευτώ ότι τις περισσότερες φορές με ενδιαφέρει ο γενικός αντίκτυπος. :Ρ
Όσο για το ότι έγραψες το σχόλιο 2 φορές, αυτό οφείλεται σε κάποιο τεχνικό λάθος. Όχι, δεν έβαλα το χεράκι μου, αν αυτό εννοείς, ούτε θα ήθελα να το κάνω, ούτε μπορώ να το κάνω.
ggl θα απαντήσω εν συντομία καθότι είμαι στη δουλειά και τις επόμενες 2 μέρες θα είμαι εκτός Αθηνών (και internet)
Δεν είμαι ειδήμων μα από προσωπική εμπειρία και από κουβέντες με γνώστες είμαι μέσα. Για σημειολογία και γλώσσα δες εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/Semiotics.
Για τον Umberto Eco, γνωρίζεις φαντάζομαι ότι είναι καθηγητής σημειολογίας(δες και μερικά links για τα περί σχέσης Εco-σημειολογίας-γλώσσας: http://en.wikipedia.org/wiki/Umberto_Eco ,
το βιβλίο semiotics and the philosophy of language εδώ
http://www.themodernword.com/eco/eco_works_semiotics.html
)
Μα δεν είναι ο μόνος. Derrida, Schaumann...(σε ένα πρόχειρο google search βρήκα σωρεία ονομάτων γνωστών διανοούμενων) και πλήθος λαού έχουν κάνει κατά καιρούς pantiera rossa το θέμα.
ps: μπαρδόν για την έλλειψη κανονικών λινκίων, ελπίζω ακόμη και μέσω των επιγραμματικών αναφορών μου να βοήθησα. Για περισσότερα επιφυλλάσομαι στο μέλλον. ;)
Ggl μιλάω γενικά και πιάνομαι από κάποιες εκφράσεις χωρίς διάθεση κριτικής, απλά για να κάνουμε μια συζήτηση. Ισως δεν τα καταφέρνω.
Το υγ το έβαλα γιατί φοβήθηκα μη φανεί το σχόλιό μου δυο φορές, τίποτα άλλο. Καλό Σ/β.
evee
Ευχαριστώ για τα λινκς θα τα κοιτάξω. Καλό ταξίδι, αν είναι για δουλειά καλή επιτυχία, αν είναι για ευχαρίστηση καλή διασκέδαση.
Dianathenes
Και η συζήτηση γίνεται dianathenes και η κριτική είναι ευπρόσδεκτη. Πάνω από όλα είναι χαρά μου να συζητώ μες ανθρώπους που γράφουν όπως εσύ και αυτό μη το λάβεις σα μια κενή φιλοφρόνηση.
thankx
ότι και να είναι εγώ καλύπτομαι με το καλή διασκέδαση! Ούτως ή άλλως αν το ευχαριστηθείς, καλά θα έχει πάει.. είτε business είτε pleasure
;)
Post a Comment
<< Home